leerervaringen met ondersteuning door de gemeente

Op deze pagina rapporteren we over ervaringen van onze buurtgenoten met ondersteuning (of zorg) door de gemeente. Wij proberen hiermee de toegang tot de ondersteuning te verbeteren. Met andere woorden: hoe kun je voorkomen dat je van het kastje naar de muur gestuurd wordt of dat je bij de ‘verkeerde’ hulpverlener terecht komt? Het wordt dus geen klaaglijn of schandpaal, maar een hulpmiddel.

Hoe krijg je snel hulp bij het huishouden als het even niet meer gaat?

Voor deze vraag werd een oudere buurtgenote geplaatst, toen zij haar pols brak als gevolg van een aanrijding op de fiets. Met één hand de was doen of stofzuigen is niet te doen. Gelukkig is zij een doorzetter, die niet bij de pakken gaat neerzitten. Zij heeft eerst de burenhulp van Stadsdorp Wetering+ gebeld (020-7370092). Daar kreeg zij het telefoonnummer van het Sociaal Loket (020-255 2916). Daar werd zij verwezen naar Cordaan Thuishulp (020- 258 35 00). Het Sociaal Loket beperkt zich tot het verschaffen van telefoonnummers die je kunt bellen om hulp te krijgen. Daarom heeft onze buurtgenote Cordaan Thuiszorg gebeld.

In verband met de drukte kon Cordaan niet onmiddellijk iemand sturen om vast te stellen wat er nodig was. Na twee weken kwam er iemand langs die samen met haar te bespreken wat er gedaan moest worden. Daarbij werd ook aandacht gegeven aan haar persoonlijke omstandigheden. Het advies was om hulp voor wat langere tijd in te zetten, bij voorkeur voor een half jaar. Cordaan heeft op basis van die informatie iemand ingeschakeld die naar het oordeel van onze buurtgenote goed bij haar past. Die persoon kwam een week later voor het eerst langs en helpt Irene bij het huishouden voor de komende half jaar. Daarna wordt bezien of verlenging wenselijk is.

Op de website van Cordaan Thuishulp (klikken op voorgaande uitgelichte tekst) kun je meer informatie (en dus ook telefoonnummers) vinden over de ondersteuning die Cordaan aan huis biedt.

  • Uit het relaas van onze buurtgenote blijkt dat het wel even (minstens 6 weken) duurt voordat de hulp geregeld is, maar dat er goed gekeken wordt naar de persoonlijke omstandigheden van de hulpvrager.
  • Dit betekent ook dat iedereen (en in het bijzonder alleenstaanden) moet nagaan hoe de wachttijd op hulp kan worden overbrugd. Een (fiets)ongeluk zit in een klein hoekje. In het uiterste geval kun je natuurlijk ook de burenhulp vam het stadsdorp bellen, maar er zijn natuurlijk altijd familieleden, vrienden of buren waar je op moet kunnen rekenen. Al was het maar dat zij beschikken over de sleutel van je huis….
Wat kun je doen als er wel hulp komt, maar niet op een goed moment?

Als je tijdelijk ondersteuning nodig hebt bij het wassen en aankleden omdat je bijvoorbeeld je arm niet kunt bewegen, dan komt (na aanmelding) de thuiszorg langs. Het probleem is echter dat de thuiszorg met enorme capaciteitsproblemen worstelt, zodat je niet ‘onmiddellijk’ aan de beurt bent. De thuiszorg geeft bijvoorbeeld voorrang aan zorggebruikers die medicijnen moeten worden toegediend. Het kan het lang duren voor ze bij je aan de deur zijn. Als je dan ook je brood moet verdienen kan dat erg lastig worden, zeker als je ZZP-er bent. Een buurtgenote die als ZZP-er werkzaam is kwam zo in de problemen.

De oplossing om het dan zelf maar te regelen met een PGB (Persoonlijk Gezondheidsbudget) dat je dan via de gemeente of de zorgverzekeraar kunt laten betalen is niet mogelijk bij kortdurende ondersteuning. Tenzij je zelf alle kosten wil dragen, is het dan aan te bevelen om je probleem aan te kaarten bij de thuiszorginstelling. Alle thuiszorginstellingen werken samen in een ‘bemiddelingsbureau’ dat specialiseert in het vinden van oplossingen in lastige situaties. Dat vond ook een goede oplossing voor het (tijdelijke) probleem van onze buurtgenote.