leerervaringen met ondersteuning door de gemeente

Op deze pagina rapporteren we over ervaringen van onze buurtgenoten met ondersteuning (of zorg) door de gemeente. Wij proberen hiermee de toegang tot de ondersteuning te verbeteren. Met andere woorden: hoe kun je voorkomen dat je van het kastje naar de muur gestuurd wordt of dat je bij de ‘verkeerde’ hulpverlener terecht komt? Het wordt dus geen klaaglijn of schandpaal, maar een hulpmiddel.

Hoe krijg je hulp bij het huishouden als het even niet meer gaat?

Voor deze vraag werd Irene Planten geplaatst, toen zij haar pols brak als gevolg van een aanrijding op de fiets. Met één hand de was doen of stofzuigen is niet te doen. Gelukkig is Irene een doorzetter, die niet bij de pakken gaat neerzitten. Zij heeft eerst de burenhulp van Stadsdorp Wetering+ gebeld (020-7370092). Daar kreeg zij het telefoonnummer van het Sociaal Loket (020-255 2916) en – na enig zoekwerk – van Cordaan Thuishulp (020- 258 35 00). Het Sociaal Loket beperkt zich tot het verschaffen van telefoonnummers die je kunt bellen om hulp te krijgen. Daarom heeft Irene Cordaan Thuiszorg gebeld.

In verband met de drukte kon Cordaan niet onmiddellijk iemand sturen om vast te stellen wat er nodig was. Na twee weken kwam er iemand langs die samen met Irene besprak wat er gedaan moest worden. Daarbij werd ook aandacht gegeven aan haar persoonlijke omstandigheden. Het advies was om hulp voor wat langere tijd in te zetten, bij voorkeur voor een half jaar. Cordaan heeft op basis van die informatie iemand ingeschakeld die naar het oordeel van Irene goed bij haar past. Die persoon kwam een week later voor het eerst langs en helpt Irene bij het huishouden voor de komende half jaar. Daarna wordt bezien of verlenging wenselijk is.

Op de website van Cordaan Thuishulp (klikken op voorgaande uitgelichte tekst) kun je meer informatie (en dus ook telefoonnummers) vinden over de ondersteuning die Cordaan aan huis biedt. Uit het relaas van Irene blijkt dat het wel even duurt voordat de hulp geregeld is, maar dat er goed gekeken wordt naar de persoonlijke omstandigheden van de hulpvrager.